SEO on kodulehe optimeerimine otsimootori tulemustele. Õigesti tehtud veebilehe SEO tagab selle, et Sinu veebilehe infot kuvatakse Google`i ja teiste otsingumootorite tulemustes esimeste seas. Kui konkurendid kasutavad Sinu märksõnaga tasulist Google Ads reklaami, siis peale reklaame.

Otsingutulemuste esimene positsioon saab endale ca 32% klikkidest ja enam kui 99% Google`i kasutajatest ei vaata esimesest leheküljest kaugemale. Veebilehe SEO on nagu tasuta reklaam, mis toob tulemused pika aja jooksul. Kokkuvõtvalt kui su veebilehte esimeste tulemuste seas ei kuvata, siis jääd paljudest potentsiaalsetest klientidest ilma. 

Kuidas otsingumootorid töötavad

SEO-algoritm
SEO-algoritm

Otsimootor on tehisintellekt, mis pidevalt areneb ja täiustub. Trükkides otsingumootorisse päringu käivitub algoritm, mis käib läbi kõik indekseeritud lehed ja kuvab sinu päringule kõige relevantsemad vasted, võttes arvesse nii esitatud küsimust (märksõna) kui ka konteksti.

Asjakohaste vastuste pakkumisel lähtub algoritm päringus sisalduvatest sõnadest, asukohast, seadistustest ja võimalikke vasteid andvate veebilehtede kiirusest, usaldusväärsusest ja autoriteetsusest. Tulemuseks kuvab algoritm vasteid, mis on selle hinnangul kõige asjakohasemad.

SEO tähtsus

SEO (Search Engine Optimization) aitab otsimootorile näidata, et veebilehel olev sisu on asjakohane, usaldusväärne ja väärtuslik ehk otsingumootorisse päringu sisestanud kasutajale kuvamist väärt.

Mida paremaks peab otsimootori tehisintellekt sinu veebilehte seda kõrgemal positsioonil otsingutulemustes ta seda ka näitab. Õigesti tehtud SEO on nagu tasuta reklaamikanal, saad külastajaid, ilma reklaami eest maksmata.

Millest sõltub positsioon

Google on andnud infot, mida ta oluliseks peab, samas see on ka ajas muutuv ning osa parameetreid hoitakse kiivalt saladuses. Seetõttu lähtubki SEO-le optimeerimine paljuski loogikast ja eriti praktikast.

Otsingutulemusi tasub regulaarselt jälgida, siis näed, mis hetkel kasutajatele rohkem huvi pakub, mida ja kuidas nad otsivad ning kuidas see sinu kodulehe positsiooni otsingutulemustes mõjutab.

Positsiooni mõjutavad:

  • Märksõnad
  • Sisu kvaliteet
  • Välised lingid
  • Veebilehe kiirus
  • Sisu uuenemine
  • Kasutusmugavus
  • Mobiilisõbralikkus
  • Veebilehe autoriteetsus
  • Lehesisene navigatsioon

Milliste märksõnadega konkureerida

SEO-otsing
SEO-otsing

Veebilehe optimeerimiseks pead valima märksõnad, millega soovid Google´is esile tulla. Õigeid märksõnu aitab leida Google Keyword Planner ja Google Trends. Viimane on väga hea seetõttu, et inimeste otsinguharjumused muutuvad ajas pidevalt, veebilehe omanikuna pead tulema nendele trendidega kaasa.  

Märksõna valiku juures on oluline arvestada, et kui valid märksõnaks oma valdkonna üldnimetuse või mõne üldise märksõna, siis on sellele märksõnale ka juba suur konkurents.

Konkurentsitihedate valdkondade puhul saad tulemusi kui kasutad mitmest sõnast koosnevaid fraase. Näiteks kohviku asemel optimeeri oma veebileht märksõnale pannkoogikohvik. Lihtsalt märksõna autorent asemel kasuta soodne autorent Tallinnas.

Kindlasti kasuta ka Google Businessi ja Google Maps´i, sest Google lähtub otsingus ka asukohast ning seetõttu on kohalikuks märgitud ettevõtted alati otsingutes eespool.

Jälgi, et sinu poolt valitud märksõnad vastaksid sellele, mida potentsiaalsed kliendid guugeldades reaalselt kasutavad. Alati pole eeldus täpne, märksõnade valikul leiad abi näiteks Google Search Console-ist, mille abil saad vaadata, milliste märksõnadega kõige rohkem sinu veebilehele jõutakse. 

SEO plugin

Kui kasutad WordPress´i või sisuhaldust, siis saad ka kasutada maailma populaarseimat veebilehe SEO lisamoodulit Yoast SEO. Plugin hindab ja analüüsib iga lehe sisu ja annab tagasisidet ja soovitusi mida peaksid lehel parandama ja täiustama. Seda lihtsa “foorisüsteemi" põhiselt, kus roheline tuli tähendab, et kõik on hästi paigas, kollane tuli tähendab, et pead veel täiustama ning punane tuli, et SEO seaded on täiesti paigast. SEO plugina põhifunktsioonid on täiesti tasuta, allalaadida saad siit

10 Google tööriista SEO jaoks

Google-otsing

1. Google otsing

Analüüsi põhjalikult Google otsingus esimesena välja tulevaid lehti ja saad teada mida teha, et ka Sinu veebileht seal soovitud märksõnaga oleks. 

2. Google Alerts

Google Alerts on tasuta teenus, mille abil saad oma e-postile tellida teavitused sellest, kui soovitud märksõnadega ilmub veebi uut sisu. 

3. Google Search Console

Google Search Console on vahend, mis annab sulle infot sellest, kuidas sinu veebilahendusel otsingutulemustes läheb.

4. Google Ads keyword planner

Google Ads Keyword Planner on tööriist, mis annab sulle ligilähedased määrad otsingumahtude kohta. Kõik teised tööriistad kasutavad suuremal või vähemal määral samu andmeid. 

5. Google Analytics

Google Analytics on iga veebilehe turundaja kohustuslik tööriist, ilma milleta on praktiliselt võimatu suurepäraseid tulemusi saavutada.

6. Google People also ask

Vahend küsimuste leidmiseks oma valdkonnas (inglise keeles). Sisestades Google-sse mõnel teemal otsingusõna(d), siis enamasti kuvatakse ka sektsioon pealkirjaga „People also ask“. Selles kastis on 4 küsimust, mida inimesed sagedasti antud valdkonnas küsivad.

7. Google My Business

Google My Business on tööriist, mis loob ettevõttele digitaalse visiitkaardi. Väga hea lahendus kõigile füüsilist asukohta omavatele ettevõtetele.

8. Google Trends

Google Trends tööriist aitab mõista, kuidas trendid on viimaste aastate jooksul muutunud. Saad teada, millised valdkonnad on kasvamas, millised kahanemas.

9. Google Ngram Viewer

Google Ngram Viewer näitab kuidas trendid on sadade aastate jooksul muutunud. Google on loonud skaneeritud raamatutest andmebaasi, mille kohta saad päringuid esitada. Nii saad teada, millised sõnad on olnud läbi aegade enim kasutatud ja millised on praegu trendikad.

10. Google Data Studio

Google Data Studio on vahend visualiseerimaks andmeid hästi konfigureeritavate diagrammide ja tabelite abil. Võimalik lihtsalt ühendada erinevate andmeallikatega. 

Kuidas ise veebilehe SEO-d teha?

Kui soovid veebilehe SEO abil saavutada häid tulemusi, siis on 2 varianti: kas süvened ise teemasse, uurid ning katsetad või tellid SEO teenuse mõnelt ettevõttelt (meie eraldi SEO teenust ei paku). Sõltumata sellest kumma variandi valid, tasub algseaded endal ära teha.

Alusta ise ehk esimesed 6 SEO sammu:

1. Sisu

Kui sinu veebilehel või e-poes pole piisavalt sisu, siis on võimatu ka teiste sama valdkonna ettevõtetega edukalt konkureerida. Hea sisu ei ole kunagi vaid paar lauset või lühikirjeldus. Hästi koostatud ja piisava mahuga tekst aitab internetiotsingus jõuda esimeste otsingutulemuste hulka. Sisu peab meeldima nii Google’i otsingurobotile kui päris inimestele.

Milline on hea sisu?

Hea sisu on selline mida on lihtne lugeda, see on hästi liigendatud, informatiivne ning piisavalt pikk. Vaata, kes tuleb sinu valdkonna puhul Google otsingu märksõnaotsingus esimeste hulgas välja ning saad ideid mida kasutada, kuid kindlasti ära kopeeri! Google robot saab sellest aru ning eelis jääb originaalsisu loojale.

Kui palju sisu on veebilehe SEO jaoks piisav?

Google ei ole seda ametlikult välja öelnud, paljud SEO spetsialistid soovitavad kogemuste ja testide põhjal 300 sõna pikkust tootekirjeldust. See kehtib siis e-poe toodete kohta. Veebilehel teenuste ja toodete tutvustamisel peaks sõnu olema vähemalt 500.  Sel lehel siin on 1204 sõna.

2. Märksõnad

SEO ehk otsingumootorile optimeeritud tekst tähendab seda, et sisutekstides on sees olulised märksõnad. Näiteks kui pakud raamatu-pidamisteenust, siis peab tekstis olema ka sees just konkreetne märksõna ehk raamatupidamisteenus, mitte lihtsalt näiteks raamatupidamine.

Märksõnade tihedusega ei tohi üle pingutada, tekst peab olema hästi loetav ka päris inimestele. Kasuta toodete, teenuste eeliste loendamiseks punkte ja linnukesi. Need meeldivad nii Google’ile kui ka kasutajatele.

Hea sisu hoiab kasutajat veebilehel kauem, mis omakorda tähendab paremat kohta Google’i otsingutulemustes.

Veebilehe SEO sisu liigendamine3. Sisu liigendamine

Sisu liigendamine on väga tähtis. Kasuta alapealkirju ja lõike, nii et seda oleks külastajatel mugav ja lihtne lugeda. Loogiliselt ülesehitatud kirjeldused ja pildid ning videod aitavad hoida kauem külastajate tähelepanu.

Liigenda tekst loogiliselt ja optimeeri pealkirjad. Pealkirjade optimeerimine tähendab, et kasutad H1, H2 ja H3 märgendusi. Tee pealkiri aktiivseks ning vali valiku alt “Lõik" sobiv formaat.

NB! Lehel võib olla ainult üks põhipealkiri (“Pealkiri 1").

Ülejäänud pealkirjade arvule piiranguid pole.  Märgista kõige olulisemad elemendid tekstis ehk kasuta rasvast kirja. Optimeeritud sisu ja pealkirjade märgistamine parandab nii kasutajakogemust ehk teksti on lihtsam lugeda ning see meeldib ka otsingumootoritele.

4. Eristumine

Kui sa pakud sama toodet/teenust sama hinnaga mis konkurendid, siis ei ole häid tulemusi loota.

Hinnaga on väga raske konkureerida. Palju paremini töötab lahendus, mis pakub midagi paremat ja seeläbi eristub konkurentidest. Müük toimub peale seda, kui tead täpselt, mida sinu klient soovib ja suudad talle seda (paremini kui teised) ka pakkuda.

Mis võib olla soodsa hinna asemel eeliseks?

Inimesed tahavad säästa aega, teenida rohkem raha, olla õnnelikumad,  elada tervislikumalt, pingevabamalt ja produktiivsemalt. Kui saad ühe või lausa mõne neist soovidest rahuldada, siis on juba väga hästi, kui suudad selle hästi esile tuua, siis on suurepärane!

Veebilehe SEO meta väljad5. Tehnilised seaded

Tehnilisi seadeid on palju, kuid kõige olulisem on määrata ära lehekülje meta pealkiri ja kirjeldus. See toimub tihti ka automaatselt, kuid see tasub endal määrata. Selleks on hea kasutada Yoast SEO pluginat, mille põhifunktsioonid on täiesti tasuta, allalaadida saad siit. Selle abil saad määrata antud konkreetse lehe pealkirja (SEO title) ning kirjelduse (Meta description). See on pealkiri ja kirjeldus mida kuvab Google otsingumootori otsingutulemuste lehel. Samuti annab see plugin sulle kõige olulise kohta tagasisidet ehk kõik, mis on määratud roheliseks on hästi. Info, mille kohta tagasiside saad:

  • Veebilehe SEO kokkuvõtePealkiri
  • Kirjeldus
  • Märksõna tihedus sisutekstis
  • Märksõna sisaldumine alapealkirjades
  • Piltide pealkirjades märksõnad
  • Väljaminevad lingid (viited)
  • Sissetulevad lingid (viited)
  • Märksõna tutvustuses
  • Märksõna pikkus
  • Märksõnade tihedus meta kirjelduses
  • Meta kirjelduse pikkus
  • Varem kasutatud märksõnad
  • Sisu pikkus
  • Märksõnad tiitlis
  • SEO pealkirja pikkus

Kõik, mis on hästi on roheline, vajab parandamist on oranž ning mis on halvasti on punane. Sel konkreetsel lehel siin on üks punane teade (märksõna pole piisavalt palju alapealkirjades). Tegutse seni kuni saad võimalikult palju rohelisi teateid. Edu!

6. Kiirusele optimeerimine

Google avaldas juba 2010. aastal info, et arvestab kiirust otsingutulemuste positsiooni määramisel, 2018.aastal avaldati info, et kiirust hakatakse arvestame ka mobiiliotsingute puhul. Just telefonides on väga paljude lahenduste kiirus väga aeglane.

Tee kiirusetest Google enda vahendiga PageSpeed Insights. Kui tulemus on kehva (0-49) või keskmine (50-89), siis testi ja võta kasutusele erinevaid tasuta kiirust parandavaid pluginaid. Näiteks tasuta pluginatest on väga hea WP Fastest Cache. Kui soovid suurepäraseid tulemusi (90-100), siis vajad tasulist pluginat. Meie kasutame ja soovitame WP Rocketit

Soovid rohkem SEO kohta teada saada? Soovitame Veebimajutus.ee blogi, mille leiad siit

Eesmärk

Veebilahendus, mis loob hea imago, aitab teenida tulu, säästab aega ja raha, aitab leida uusi kliente ning on alati avatud.